۱۳۹۲/۰۵/۲۵

زد و خورد در مصر

کشتار انسان‌ها همیشه بد بوده و هست. کشتار شهروندان عادی که دیگر خیلی بد است. اما چند تا نکته را هم باید در نظر گرفت. 

اول این که دموکراسی فقط صندوق رای نیست. رای‌گیری فقط یکی از ابزارهای دموکراسی است. آن چه که از صندوق رای بیرون می‌آید دایمی نیست، اگر هم برنده انتخابات با اصول دموکراسی مخالفت کند، باید برکنارش کرد. کاری که دولت مرسی و هواداران‌ش داشتند می‌کردند، محدود کردن آزادی‌ها و برخورد با باورهای مخالف بود. در واقع داشتند اصول دموکراتیک و آزادی‌های مدنی را کم‌کم از میان می‌بردند. در ضمن مرسی و هواداران‌ش اکثریت نسبی داشتند و نه مطلق. انتخابات هم مانند بیشتر کشورهای مشابه، بدون شائبه و مشکل برگزار نشده بود.

از سوی دیگر یکی دیگر از نمودهای اصلی دموکراسی به گفته گاندی رعایت حقوق اقلیت است. از زمان افتادن مبارک تا به امروز بارها در مصر به زنان آن هم در مکان‌های عمومی و به صورت دسته‌جمعی تعرض شده. ده‌ها کلیسا به دست مسلمانان تندرو آتش زده شده. 

افزون بر همه اینها هوادارن مرسی دست به سلاح گرم برده‌اند و تظاهراتی که می‌توانست مسالمت‌آمیز باشد را به خشونت کشیده‌اند. در خبرهای امروز بود که بیش از ده نیروی پلیس در یک کلانتری به دست اسلام‌گراها کشته شده‌اند. در این صورت نمی‌توان یک طرف به قاضی رفت و تنها مقصر این داستان را ارتش مصر دانست. اگر این ارتش در دفاع از سکولاریسم عمل کرده، که به نظر می‌رسد این گونه باشد، کار درستی کرده است. آن گاه فقط در صورتی خشونت به خرج داده شده محکوم است که هدفی غیر از دفاع از خود و از امنیت ملی در برابر اسلامگرایان مسلح داشته باشد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر