۱۳۹۲/۰۷/۲۹

تشنگی

نداشتن آب آشامیدنی در دریاهای آزاد، بسی شگفت‌آور است. این که روی میلیون‌ها تن آب تشنه باشید. اما همه ملوانان می‌دانند که تشنگی کشیدن، بارها بهتر از خوردن از آب دریا است. دانشمندان نشان داده‌اند که با تشنگی کشیدن و بی‌آبی، می‌توان نزدیک به ۷ برابر زمانی که از آب دریا می‌نوشید، زنده بمانید. چرا که کانی‌ها و نمک‌های آب دریا، آب باقی مانده در بدن را بسی زودتر جذب و دفع می‌کند.

در دنیایی که پاسخ بسیاری از پرسش‌ها را هنور نیافته‌ایم و نمی‌دانیم، پناه بردن به برخی پاسخ‌های بیهوده درست مانند آشامیدن آب دریا در تشنگی است. دانش انسان شاید هنوز در برخی زمینه‌ها کاستی‌هایی داشته باشد،‌ اما همیشه به روشنی می‌تواند درباره این که چه چیزی - به احتمال زیاد - پاسخ درست نیست، سخن بگوید. اگر تشنه دانستن هستید، بدانید که این تشنگی را با هر نوشیدنی نمی‌توان برطرف ساخت. 

خرافات و شبه‌ علم را نباید جایگزین علمی که هنوز به آن دست نیافته‌ایم باشد. مثلا اگر بسیاری از پرسش‌ها درباره منشاه هستی و زندگی هست که هنوز علم برای آن پاسخی ندارد، خنده‌دار است که به چیزی روی آورد که ده‌ها سده از آن گذشته و دل‌خوش کرد که دست‌کم جای خالی را با چنین چیز بی‌مورد و نامتناسبی پر کرده‌ایم.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر